Грудень 2019 року став точкою відліку у стрімкому зростанні цін на метал у світі, адже ціна зросла більш ніж на 50%. Пандемія коронавірусу паралізувала світову економіку і замість зниження цін на ринку, саме ізоляція та локдауни стали головними чинниками зависокого ціноутворення.
В звязку з карантином на більшій частині нашої планети виник величезний дефіцит як металу, так і металобрухту. Ціни на брухт зросли, наприклад, у Туреччині з 200 доларів у квітні до 400 доларів за тонну у грудні і перевищили 500 доларів на початку року. В Україні прайс на металобрухт також виріс увдвічі:
— у грудні 2019 року ціна за 1 тонну становила 5100 грн.,
— у жовтні-листопаді 2020 року ціна збільщилась до 9000 грн./т.,
— на березень 2021 року ціна становить 5400 грн.
Стрімко зросла ціна і на залізну руду, 25 грудня 2019 року прорвало дамбу хвостосховища на залізорудній шахті в місті Брумадіньо у Бразилії, що являється найбільшою рудодобувною шахтою у світі, й належить компанії Vale. Наслідком стало закриття 20% потужностей компанії, що призвело до зменшення експорту на 80 млн тонн на рік. Результатом стало зростання цін з 50 доларів у січні 2019 до 170 доларів у грудні минулого року.
Головною причиною підвищення цін на метал у 3-4 кварталі минулого року став дефіцит металу. Причина – та сама пандемія. У 2 кварталі 2020 року, щойно вірус поширився по всьому світові, уряди багатьох країн ввів жорсткий карантин. Він торкнувся не тільки закриття кафе, магазинів, але й закриття будівництв та виробництв. У багатьох країнах закривалися навіть заводи. В результаті власники металургійних компаній скоротили потужності по виплавці сталі та чавуну.
Незважаючи на те, що Китай є батьківщиною коронавірусу, він, завдяки жорсткому карантину і національному менталітету, що виражається у звичці до дисциплінованості, зміг швидко впоратися з пандемією. А як тільки захворюваність впала, китайський уряд різко знизив податки і обов’язкові платежі та накачав економіку найдешевими кредитами. Тільки в жовтні було запущено 4,5 тисячі нових проектів з сукупними інвестиціями в 493 млрд доларів США! В результаті споживання сталі в Китаї в 2020 році зросло на 9.6% і досягло 1,053 мільярда тонн, а в будівельному секторі зростання склало 13.4% або 574 млн тонн сталі. За рік споживання сталі в Китаї збільшилася на 84 млн тонн.
Чому саме в Україні так різко зросли ціни у другій половині 2020 року?
Зазвичай, коли заводи починають завищувати ціни, то металотрейдери вже готові до цього і мають високі складські залишки, якими гасять різкі коливання цін заводів.
У серпні 2020 року піднялися прайси металургійних заводів. Металотрейдери не очікували такого, мов, яке там зростання? Пандемія, не актуально… І не стали збільшувати свої запаси. У вересні ціни знову виросли, думка більшості металопостачальників – у жовтні зупиняться. У жовтні знову підросли, усі вирішили — в листопаді знизяться. Але ціни тільки росли. І вийшло так, що стався потужний стрибок цін, а у всіх трейдерів порожні склади!
Пропонуємо відслідкувати стрибок цін з грудня 2019 року по березень 2021 року:
Назва | 13 грудня 2019 року/ціна за 1 тонну | 17 серпня 2020 року/ціна за 1 тонну | 21 грудня 2020 року/ціна за 1 тонну | 01 березня 2021 року/ціна за 1 тонну |
Арматура | 14878 | 16641 | 22470 | 23508 |
Балка | 21704 | 22179 | 26351 | 27640 |
Кут | 18412 | 18185 | 24838 | 25747 |
Швеллер | 19061 | 18856 | 25955 | 26952 |
Круг нелег. | 17410 | 16846 | 24799 | 25626 |
Лист гор. | 16534 | 18311 | 26795 | 27879 |
Лист хол. | 20482 | 21367 | 31804 | 32448 |
Труба ВГП | 18528 | 20986 | 30982 | 31051 |
Труба ел. | 21453 | 23428 | 32169 | 32533 |
Труба безшовна | 34637 | 34724 | 38184 | 38712 |
Необхідно визнати, що в такій ситуації опинилися усі світові металотрейдери. За 2019 і три квартали 2020 року рівень складських запасів металопрокату в європейській мережі збуту зменшився на 19 млн тонн. Заводи з виробництва сталі свої потужності не відновили, а будівництва і промислові підприємства по всьому світу працюють без обмежень. Результатом став дефіцит та зростання цін. Коли трейдери в усьому світі це усвідомили, вони почали скуповувати посилено метал де лише можливо.
На залізну руду в майбутньому році буде зберігатися дефіцит. У Бразилії експорт ЗРС ще не відновиться, а Китай в минулому році збільшив імпорт руди на 100 млн тонн і в цьому році йому доведеться закупити за кордоном 1.14 млрд тонн ЗРС! Так що ціни на руду в першому півріччі будуть зберігатися на високому рівні.
Зачинені потужності з виробництва сталі поступово будуть відновлюватися і дефіцит металу буде скорочуватися. Металотрейдери будуть відчувати дефіцит коштів а ті, хто перебуває у важкій фінансовій ситуації, будуть демпінгувати та продавати метал з негативною різницею. Тому, до весни буде відбуватися незначна корекція. Однак як тільки почнеться будівельний сезон і попит почне відновлюватися, тут і з’ясується наскільки виявилися порожніми склади у трейдерів і на скільки зростання цін у квітні може поновитися.