Фактори ціноутворення на метал у 2020 році.

Грудень 2019 року став точкою відліку у стрімкому зростанні цін на метал у світі, адже ціна зросла більш ніж на 50%. Пандемія коронавірусу паралізувала світову економіку і замість зниження цін на ринку, саме ізоляція та локдауни стали головними чинниками зависокого ціноутворення.

В звязку з карантином на більшій частині нашої планети виник величезний дефіцит як металу, так і металобрухту. Ціни на брухт зросли, наприклад, у Туреччині з 200 доларів у квітні до 400 доларів за тонну у грудні і перевищили 500 доларів на початку року. В Україні прайс на металобрухт також виріс увдвічі:
— у грудні 2019 року ціна за 1 тонну становила 5100 грн.,
— у жовтні-листопаді 2020 року ціна збільщилась до 9000 грн./т.,
— на березень 2021 року ціна становить 5400 грн.

Стрімко зросла ціна і на залізну руду, 25 грудня 2019 року прорвало дамбу хвостосховища на залізорудній шахті в місті Брумадіньо у Бразилії, що являється найбільшою рудодобувною шахтою у світі, й належить компанії Vale. Наслідком стало закриття 20% потужностей компанії, що призвело до зменшення експорту на 80 млн тонн на рік. Результатом стало зростання цін з 50 доларів у січні 2019 до 170 доларів у грудні минулого року.

Головною причиною підвищення цін на метал у 3-4 кварталі минулого року став дефіцит металу. Причина – та сама пандемія. У 2 кварталі 2020 року, щойно вірус поширився по всьому світові, уряди багатьох країн ввів жорсткий карантин. Він торкнувся не тільки закриття кафе, магазинів, але й закриття будівництв та виробництв. У багатьох країнах закривалися навіть заводи. В результаті власники металургійних компаній скоротили потужності по виплавці сталі та чавуну.

Незважаючи на те, що Китай є батьківщиною коронавірусу, він, завдяки жорсткому карантину і національному менталітету, що виражається у звичці до дисциплінованості, зміг швидко впоратися з пандемією. А як тільки захворюваність впала, китайський уряд різко знизив податки і обов’язкові платежі та накачав економіку найдешевими кредитами. Тільки в жовтні було запущено 4,5 тисячі нових проектів з сукупними інвестиціями в 493 млрд доларів США! В результаті споживання сталі в Китаї в 2020 році зросло на 9.6% і досягло 1,053 мільярда тонн, а в будівельному секторі зростання склало 13.4% або 574 млн тонн сталі. За рік споживання сталі в Китаї збільшилася на 84 млн тонн.

Чому саме в Україні так різко зросли ціни у другій половині 2020 року?

Зазвичай, коли заводи починають завищувати ціни, то металотрейдери вже готові до цього і мають високі складські залишки, якими гасять різкі коливання цін заводів.

У серпні 2020 року піднялися прайси металургійних заводів. Металотрейдери не очікували такого, мов, яке там зростання? Пандемія, не актуально…  І не стали збільшувати свої запаси. У вересні ціни знову виросли, думка більшості металопостачальників – у жовтні зупиняться. У жовтні знову підросли, усі вирішили — в листопаді знизяться.  Але ціни тільки росли. І вийшло так, що стався потужний стрибок цін, а у всіх трейдерів порожні склади!

Пропонуємо відслідкувати стрибок цін з грудня 2019 року по березень 2021 року:

Назва 13 грудня 2019 року/ціна за 1 тонну 17 серпня 2020 року/ціна за 1 тонну 21 грудня 2020 року/ціна за 1 тонну 01 березня 2021 року/ціна за 1 тонну
Арматура 14878 16641 22470 23508
Балка 21704 22179 26351 27640
Кут 18412 18185 24838 25747
Швеллер 19061 18856 25955 26952
Круг нелег. 17410 16846 24799 25626
Лист гор. 16534 18311 26795 27879
Лист хол. 20482 21367 31804 32448
Труба ВГП 18528 20986 30982 31051
Труба ел. 21453 23428 32169 32533
Труба безшовна 34637 34724 38184 38712

 

Необхідно визнати, що в такій ситуації опинилися усі світові металотрейдери. За 2019 і три квартали 2020 року рівень складських запасів металопрокату в європейській мережі збуту зменшився на 19 млн тонн. Заводи з виробництва сталі свої потужності не відновили, а будівництва і промислові підприємства по всьому світу працюють без обмежень. Результатом став дефіцит та зростання цін. Коли трейдери в усьому світі це усвідомили, вони почали скуповувати посилено метал де лише можливо.

На залізну руду в майбутньому році буде зберігатися дефіцит. У Бразилії експорт ЗРС ще не відновиться, а Китай в минулому році збільшив імпорт руди на 100 млн тонн і в цьому році йому доведеться закупити за кордоном 1.14 млрд тонн ЗРС! Так що ціни на руду в першому півріччі будуть зберігатися на високому рівні.

Зачинені потужності з виробництва сталі поступово будуть відновлюватися і дефіцит металу буде скорочуватися. Металотрейдери будуть відчувати дефіцит коштів а ті, хто перебуває у важкій фінансовій ситуації, будуть демпінгувати та продавати метал з негативною різницею. Тому, до весни буде відбуватися незначна корекція. Однак як тільки почнеться будівельний сезон і попит почне відновлюватися, тут і з’ясується наскільки виявилися порожніми склади у трейдерів і на скільки зростання цін у квітні може поновитися.